2002 : Peru

Maandag 21-10-2002
Lima - Pisco
Vanmorgen om half acht opgestaan en om 8 uur gaan ontbijten. Hierbij kregen we de rest van het verhaal te horen. Vervolgens op naar de "wijk" Miraflores, alwaar we een beetje hebben rondgewandeld, gepind, boodschappen hebben gedaan, koffie hebben gedronken, hebben gegeten en wat hebben ge-internet.

's Middags een rustig ritje naar Pisco. 's Avonds lekker gegeten en daarna met het jongere gedeelte van de groep op naar een bar. Op zich lekker verdeeld. 11 mensen, waarvan er 3 "oudere" echtparen en 5 "jongere" enkelingen. En dan nog (natuurlijk) een "jonge" reisleidster, dus 6-6. Alleen in de verhoudingen mannetjes/vrouwtjes een score van 7-5, wat ook geldt voor Nederland - BelgiÙ.

Dinsdag 22-10-2002
Pisco (Ballestas-eilanden en Paracas N.P.)
Vanmorgen lekker de stad ingegaan om te ontbijten en daarna op naar het kerkhof. Daar waren namelijk bloemenstalletjes even buiten de ingang, wat erg kleurrijk was. Vervolgens op naar het hotel en in de bus naar de kust, alwaar we met een speedboot(je) een toch maakten naar het Galapagos voor de armen (Ballestas). Voor mij dus een feest van herkenning van oude bekenden, zoals de Zeeleeuw, de Jan-van-Gent (Boobie) en de Pingu慨. Wel leuk om dat zo vanaf een motorbootje te zien in plaats van er tussen te lopen.

Vervolgens naar een visrestaurant, waar ik de enige dissonant was. Ik moest weer persÚ wat anders. Gewoon maar een kipfiletje. Mijn manier om wraak te nemen op het vele hanengekraai in de buurt van het hotel. Peru (en dan met name het laagland) stikt van de kippenfokkerijen. De kip smaakte overigens prima.

Daarna op naar Parßcas, naar een museum over een "beschaving" uit de omgeving, die er was ruim voor de Inca's. Weinig schokkends, maar best wel even leuk. Vervolgens op grote afstand een paar flamingo's bekeken die hier op doortocht zijn, aangezien ze normaal gesproken in Chili zitten. Daarna nog even naar de kusr om een grote natuurlijke boog in de rotsen te zien, waar de zee doorheen sloeg. Deze boog heeft de naam kathedraal gekregen. Vervolgens op naar het hotel. Even douchen, wat rusten en daarna wat eten.

Woensdag 23-10-2002
Pisco - Ica - Nazca
's Ochtends eerst langs een Pisco-Bodega. Een plaats waar ze het lokale drankje Pisco nog traditioneel brouwen. Pisco is eigenlijk een soort van jenever, die als mislukte wijn begonnen is. De druiven waren te zoet om er goede wijn van te maken. Dan maar wat sterkers maken en dat krijg je hier overal aangeboden als welkomstdrankje. Wel met limoen erdoor heen en opgelopte melk. Best lekker eigenlijk wel. Daarna naar een oase in de woestijn. Daar heb ik voor het eerst van mijn leven op een plank de berg afgegaan. Koukleun als ik ben niet in de sneeuw, maar in het zand. Sandboarden dus. Best wel leuk, maar vermoeiend zonder stoeltjeslift. Daarna in de bus naar Nasca, alwaar we naar het Maria Reicher museum zijn geweest. Deze mevrouw heeft de Nasca lijnen bestudeerd. Daarna op naar een uitkijkpost om twee figuren te zien.

Donderdag 24-10-2002
Nazca (Chauchilla-kerkhof en Nazca-lijnen)
Vandaag eerst naar een oude begraafplaats geweest. Vroeger lagen de botten overal en werd er een beetje vreemd met de lijken omgegaan. Tegenwoordig is het geheel wat geordend en ziet het er uit als een echt openlucht museum. Wel wordt deze omgeving nog steeds geteisterd door grafrovers, die hopen wat te vinden dat ze kunnen verkopen. Vervolgens naar een oude waterstelsel onder de grond en daarna gaan kijken naar het pottenbakken, zoals dat vroeger waarschijnlijk gebeurde.

Vanmiddag in een vliegtuigje over de nascalijnen gevlogen. Heel erg bijzonder. Op een dergelijk grote woestijnvlakte dat soort tekeningen, terwijl er amper te leven is in die buurt. Je vraagt je af waarom ze daar zijn gaan wonen. De meeste lijnen waren het best te zien aan de rechterkant van het vliegtuig. Ik zat natuurlijk links, maar daar had de piloot wat op gevonden. We waren maar net in de lucht, toen de piloot zich omdraaide en tegen me aan begon te praten. Ik had het eerst niet door, maar hij wilde dat ik mijn riemen juist los deed, zodat ik wat naar voren kon zitten en op die manier naar rechts kon kijken. En ondertussen vloog het vliegtuig gewoon door.

Vrijdag 25-10-2002
Nazca - Arequipa
Vandaag een lange zit in de bus. Eerste stuk langs de kust en daar had je een behoorlijk uitzicht. Alleen ik heb voornamelijk geslapen, aangezien ik een klein beetje ziek was. Weer eens een dagje diaree (in de milde vorm gelukkig).

's Avonds in Arequipa gegeten, alwaar de eerste cavia door iemand werd besteld. Gelukkig geen succes, dus dat zal ik wel niet al te veel zien. Daarna nog even met de jongeren de kroeg in alwaar we een drankje hebben gedronken en eventjes hebben gepoold. Ik heb samen met Jilles gespeeld tegen Jan-Paul en Severine, met succes natuurlijk. Tja je bent een biljarter of niet.

Zaterdag 26-10-2002
Arequipa
Vandaag lekker een rustig dagje. Eerst in het hotel ontbeten en daarna de stad in. Op naar de Plaza des Armas en naar de Kathedraal. Daarna wat gedronken en naar het museum waar Juanita ligt. Dat is een mummie van een meisje die 500 jaar op een hoge berg geofferd is en door het ijs heel goed is bewaard. Best wel indrukwekkend om te zien.

Daarna wat gegeten, alwaar ook een tafelvoetbalspel stond. De sportiviteiten groeien al. Vervolgens een poosje rondwandelen en het onvermijdelijke internetcafÚ. Dat heb je als je met een stel jonge mensen op stap bent in het buitenland. 's Avonds heerlijk gegeten in een tentje genaamd Zig-Zag. Drie verschillende soorten vlees op een steengrill (biefstuk, struisvogel en een soort lama). Heel erg lekker. Je kreeg speciaal een slabbetje om voor het spetteren van het vet van de steen. Tezamen met een wijntje. Echt een speciaal tentje. Allen met de singleclub, aangezien we apart zijn gaan eten. Daarna weer lekker gaan poolen. Dit maal met z'n vijven, zodat er telkens eentje een partij rust had.

Zondag 27-10-2002
Arequipa
Vandaag naar de Plaza des Armas geweest, alwaar ze een defilÚ hadden. Militairen, Politie en schoolkinderen in een parade met hijsen van de vlag, het nationale volkslied en veel vuurwerk. Gebeurd schijnbaar elke zondag hier (en ook in andere steden naar het schijnt). Ondertussen naar een balkonterras gegaan met uitzicht op de parade en gelijktijdig een ontbijtje.

Daarna op naar het nonnenklooster wat behoorlijk groot is en midden in de stad. Erg kleurrijk en lekker koel tussen de dikke muren. Veel schilderijen en dergelijke, maar vooral leuk dat je de woningen kon zien van de nonnen. Er wonen nog maar 28 nonnen, dus kunnen ze het grootste gedeelte openstellen voor publiek om zo wat geld binnen te krijgen.

Daarna naar een bakker om een broodje kaas te halen. Echte edammer dus lekker Hollands. Deze hebben we meegenomen en gegeten op de Plaza.

's Middags met de taxi naar een dorpje/wijk, genaamd Cayma, even buiten de stad voor een mooi uitzicht over de stad. Viel lichtelijk tegen aangezien daar geen echt overzicht was op de stad. Op zoek naar de Mirador (uitzichtspunt) kwamen we in Yanahuara, waar de Mirador dus eigenlijk was. We wel lekker gewandeld. Na een colaatje zijn we teruggelopen richting het hotel voor de voorlichtingsbijeenkomst om 5 uur. Daarna zijn we gezellig met z'n zessen bij de Argentijn gaan eten en vervolgens hebben we nog anderhalf uur gepoold. Heel erg gezellig.

Maandag 28-10-2002
Arequipa - Colca Canyon
's Ochtends was het druk bij het ontbijt in het hotel. Er moesten schijnbaar drie bussen vol toeristen gelijktijdig weg en allemaal waren ze geboekt door het hetzelfde reisbureau. Niet erg slim dus. Dat was dus redelijk haasten, maar alles ging redelijk binnen de tijdsperken (slechts een half uur vertraging). Alleen was ik de laatste die mijn tassen in de bus bracht.

Daarna op naar de Colca Canyon. Eerst gestopt even voor de Canyon bij een tentje om wat Cocathee te drinken. Niet erg veel smaak, maar met een beetje suiker best te drinken. Daarna op naar het hoogste punt van de reis (4910 m). Daar mochten we er even een half uurtje uit voor foto's en om een torentje van steentjes te bouwen voor goed geluk. Niemand had echt last van de hoogte dus konden we met een gerust hart verder op naar Chivay. Daar hebben we geluncht. Voor het eerst deze vakantie heb ik eens een volledig menu gekozen met vooraf(je), hoofdgerecht en dessert. Erg lekker, maar ik zat wel helemaal tot de nok toe vol. Daarna langs de Canyon richting ons hotel. Onderweg gestopt voor foto's, o.a. bij het Condor uitzichtpunt, waar we de volgende ochtend zouden gaan kijken naar Condors.

Daarna op naar het hotel in Canabaconde, alwaar we de koffers uit de bus ging halen. Toen mijn tas (als laatste?!) voorbij kwam in de keten bleek die gigantisch nat te zijn en te stinken naar de alcohol. En jawel, de fles whiskey die ik op Schiphol had gekocht en waar ik nog niet van gedronken had, bleek kapot te zijn gegaan. Toch wel vreemd als die als laatste naar binnen ging en OOK als laatste er weer uitkwam. Dat was dus fijn. Een deel van de kleren zaten onder de whiskey, dus die moet ik nog gaan wassen. Helaas zaten mijn papieren ook in die tas. Op advies van de reisleidster overigens. Maar ik was zo dom om er geen plastic tas omheen te doen. Ook helemaal nat dus. Gelukkig is m'n ticket nog goed leesbaar, alsmede het belangrijkste deel van mijn paspoort. Alleen de stempels van vorige vakanties zijn onleesbaar geworden. Alles maar te drogen neergelegd en gaan eten. Halverwege de pizza had ik niet echt trek meer, maar at ik hem toch maar helemaal op. Tja wat wil je na zo'n lunch. Daarna nog een Cocathee en op naar bed. Althans dat was de bedoeling, maar tijdens het tandenpoetsen ging het mis. Een slokje water uit de kraan gedronken en vlak daarna opeens overgeven. Niet zo zeer van het water denk ik, maar meer van het vele eten in combinatie met de hoogte. Afijn, de eerste paar uren was het steeds een poosje op de badkamer zitten en een poosje op bed liggen. Dit duurde zo tot 3 uur 's nachts, waarna ik eindelijk in slaap viel. Om zes uur ging de wekker al, dus ik zat lekker in m'n remslaap.

Dinsdag 29-10-2002
Colca Canyon
Toch maar gewoon opgestaan en de tas ingepakt, want we gingen naar een ander hotel. Nagenoeg niet gegeten, alleen een droog broodje en twee bakken thee. Daarna met de bus naar het condor-uitzichtpunt. Daar hebben we zo'n drie uur gezeten, zonder een condor te zien en ik voelde me alsmaar slechter worden in de zon. Een beetje uitdrogingsverschijnselen denk ik. In afwachting van wat we gingen doen ben ik maar in de bus gaan liggen om een beetje bij te komen. Daarna een stukje teruggereden naar een punt waar wellicht wel condors zaten. Iedereen naar buiten, behalve ik, aangezien ik me echt niet goed voelde. Wel gelijk de ORS gepakt en gemengd door m'n water. Na een kwartiertje riep de chauffeur me naar buiten aangezien die een condor vlak boven ons zag. Ik naar buiten gerent en nog vrij goed een condor gezien. Daarna de videocamera gepakt en wat in de verte gefilmd. Na vijf minuten was ik weer helemaal gaar en ben ik maar weer gauw naar binnen gegaan.

Na deze condorperikelen ging iedereen (behalve ik) wandelen door de Canyon. Ik kon dus lekker een uurtje in de bus liggen. Daarna op naar Chivay voor de lunch. In mijn geval dus maar een kopje soep en wat droog brood. Gelukkig ging het al iets beter. Daarna op naar het hotel. Ik ben maar gelijk naar de kamer gegaan om te slapen, terwijl de rest weer een wandeling ging doen. Om half vier gingen ze weg en om kwart over zes kwam m'n kamergenoot Jan-Paul terug om te zeggen dat er over een kwartier een verhaal(tje) van onze reisleidster was. Ik me dus maar aangekleed en de boel aangehoord. Ik bestelde een thee en kreeg nas verloop van tijd een volledige thermoskan met en theezakje. Erg fijn, want na de vierde bak thee voelde ik me een stuk beter. Het verhaaltje liep ietwat uit, omdat het laatste stuk ging over ons hotel in Cuzco, het El Ni得 Hotel. Een soort hotel annex opvangtehuis voor kinderen (in de verkorte versie dan). Daarna een beetje gegeten en vrij snel naar bed (9 uur).

Woensdag 30-10-2002
Colca Canyon - Puno
's Ochtends moesten we om 7 uur op en voelde ik me weer kiplekker. M'n kamergenoot was jarig, dus kreeg hij een verjaardagsbrood met een kaars erop. Heel leuk. Daarna in de bus voor een wandeltocht door de Canyon. Een deel van de groep (3 personen) was met de taxi naar het condorpunt gegaan om nogmaals te kijken. Wij hebben twee en half uur gelopen door de Canyon en hebben daarna nog even gebadderd in een hete bron. Daarna wezen lunchen en in de bus voor een lange rit naar Puno. Daar waren we omstreeks 9 uur, waarna we nog even zijn gaan eten en een internetcafÚ tegen kwamen.

Donderdag 31-10-2002
Puno (Titicaca meer: Uros, Taquile)
Vandaag lekker een dagje op het water, namelijk het Titicacameer. Eerst zijn we gegaan naar de Uros eilanden. Dat zijn drijvende eilanden van riet gemaakt waar mensen op wonen (of beter gezegd leefden). Nu is het eigenlijk alleen nog een toeristencircus, maar wel heel erg leuk om te zien. Tussen twee eilandjes zijn we gevaren in een rieten boot. Vergelijkbaar model als de Kontiki van Thor Heierdaal, maar dan kleiner.

Daarna op naar een eiland waar de mannen breien en de vrouwen voor het garen zorgen, genaamd Taquile. Een heel mooi eiland qua uitzichten en ook de bevolking was zeer vriendelijk. Ik heb op het plein nog even met twee meisjes gevolleybald. Wel komisch zo. Daarna terug met de boot naar Puno, alwaar we op de markt inkopen hebben gedaan voor de picknick/lunch morgen. Vervolgens naar het internetcafÚ voor even wat ontspanning.

Ik heb begrepen dat het in Nederland stormachtig is geweest. Nou hier heb ik net de eerste regenbui gehad. Toch zeker wel 20 druppels.

Vrijdag 01-11-2002
Puno - Sillustani- Cuzco
Een lange dag in de bus. Eerst naar Sullastani. Dat is een Pre-Inca begraafplaats, alwaar ze de graven maakten in de vorm van torens, met dezelfde steentechnieken als die de Inca¦s gebruikten. Daarna een stuk rijden tot een plaatsje genaamd Aqua Calliente, alwaar we konden lunchen. We hadden zelf de dag ervoor boodschappen moeten doen op de markt. Wij, de vrijgezellen, pakten weer groots uit. Eerst een plastic fles opensnijden om als schaal te gebruiken. Daarna wat groenten schoonmaken in een andere halve opengesneden fles. Vervolgens twee salades gemaakt, eentje met paprika, ui, tomaten, mayonaise, oregano, peper en zout. En eentje met dezelfde ingrediÙnten, maar dan met tonijn erbij. Dat op een broodje smaakte heerlijk, tezamen met een stukje kaas. De anderen keken jaloers met alleen maar een broodje kaas. Daarna weer een stukje rijden, om de Incaru慨e van Raqchi te bezoeken. Vervolgens op naar Cuzco waar we half zeven aankwamen.

Daar zitten we in het el Ni得s hotel. Doordat een aantal mensen de lange Incatrail lopen, waaronder mijn (ex-) kamergenoot werd de kamerindeling iets veranderd. Ik slaap nu met de "oudere" vrijgezel John in de kamer Demetrio. Dat is een van de opvangkinderen van het Nederlandse gezin dat het hotel (en keten) runt.

Ik ga overigens de korte Incatrail lopen samen met ÚÚn van de anderen van de groep, namelijk Severien. We zullen overnachten in een tent in Wi帶y Wayna, waar we de andere twee van de lange Incatrail hopen te zien. Dat belooft een gezellige avond, aangezien dat de vier zijn die constant met elkaar optrekken en die ook steeds tezamen gaan internetten.

Zaterdag 02-11-2002
Cuzco
Vandaag een dagje in Cuzo rondgelopen. Een paar kerken/kathedralen bezocht en een beetje rondgekeken bij winkeltjes en marktkraampjes. Altijd weer leuk dat afdingen, alhoewel ze hier donders goed doorhebben hoe gemakkelijk sommige toeristen zijn.

's Avonds een voorlichting over de Incatrail. Eerst voor de lange toch en daarna voor de korte. Aangezien er slechts een persoon van het reisagentschap was, duurde het vrij lang voordat wij aan de buurt waren. Vervolgens kregen we een paar verrassingen te horen. Ten eerste dacht hij dat hij ons moest ophalen in het hotel in Cuzco, in plaats van Ollantaytambo. Vervolgens wilde hij ons daar met de bus ophalen, terwijl het hotel aan het perron ligt en we met de trein moeten. En vervolgens kregen we als klap op de vuurpijl te horen, dat we niet in een tent slapen, maar in de herberg. Wel op hetzelfde terrein, maar toch anders dan we volgens de informatie van onze reisorganisatie Baobab hadden gedacht. Aan de ene kant een teleurstelling omdat we ons daarop hadden ingesteld om daar samen met de andere twee in het tentenkamp te zijn, maar aan de andere kant wel weer wat meer relaxt. Je wordt alleen niet goed ervan hoe dat hier loopt, want het plan veranderd dus steeds weer. Nu maar afwachten wat het daadwerkelijk wordt. Een nadeel is nu wel dat we alle spullen zelf moeten dragen die we nodig hebben, want een drager mag niet gehuurd worden. Daarom heb ik voor de veiligheid mijn slaapzak meegegeven aan de anderen, die het bij hun zak voor hun drager hebben gestopt. Als het goed is zien we ze daar bij de herberg.

Zondag 03-11-2002
Cuzco (Sacsayhuamßn)
Vanmorgen hebben we afscheid genomen van de twee lange Incatrailers. Best wel vreemd om een splitsing in de groep te krijgen. We zien ze hopelijk weer over twee en halve dag tijdens de Incatrail op de camping/herberg Wi帶y Wayna. Daarna nog een uurtje naar bed en vervolgens ontbeten. Daarna een korte rondleiding gehad van Titus, een van de eigenaren van het Ni得s hotel. Ze hebben ondertussen al twee hotels met 20 kamers, 2 kinderrestaurants waar ze in totaal 250 kinderen voeden, bijles geven en wassen, 1 sportzaal, een wasserette en een bakkerij. Niet slecht voor een koppel dat van plan was om alleen maar een paar kinderen te adopteren en op te voeden hier in Cuzco. Daarnaast natuurlijk nog hun 10 adoptiezonen en ondertussen twee eigen dochters, waarvan er eentje vorige maand is geboren. Volgens op naar de Plaza waar weer een zondagparade was. Niet echt spectaculair, dus we zijn maar gauw een cafeetje ingedoken.

Daarna met de Taxi naar een dicht bijzijnde ru慨e, genaamd Sacsayhuaman (ook wel Sexy Woman genoemd). Hiervandaan had je een prachtig uitzicht op Cuzco. Daar hebben we zeker een half uurtje lopen genieten van het uitzicht. Daarna toch ook maar even de ru慨e bezocht. Vervolgens op ons gemak terug naar beneden gewandeld waar we heerlijk een broodje en patat hebben gegeten. Daarna langzaam aan teruggelopen naar de Plaza des Armas en toen begon het te regenen. Toen gelijk maar even een regenponcho gekocht om te gebruiken op de Incatrail. Dan wordt die rugzak niet zo nat. Vervolgens even wat koffie gedronken en rustig teruggegaan naar het hotel. ¦s Avonds met z¦n vijven gaan eten in een tentje dat wordt gerund die een Nederlands die ook een soort van kinderproject heeft, maar dan minder groots (nog) dan El Ni得s.

Maandag 04-11-2002
Cuzco - Heilige Vallei - Ollantaytambo
Vandaag met de bus. Het regende behoorlijk, dus dat was niet zo gezellig. Eerst nog naar een ru慨e, genaamd Tambo Machay, een heilige badplaats dicht in de buurt bij Cuzco. Daarna op naar de heilige vallei. Eerst naar Pisac, alwaar we naar de ru慨e moesten toelopen. Eerst was het nog koel (de regen was weg), maar langzaam werd het warmer. Na de ru慨e nog een wandelingetje van anderhalf uur naar beneden in een stralend zonnetje. Bij het dorpje aangekomen stonden wat mensen verse sinasappelsap te verkopen, dus dat was wel lekker. Daarna even een paar gevulde broodjes gekocht en nog even over de markt gelopen.

In de middag vervolgens eerst naar de zoutpannen van Salinas, waar we weer een uurtje hebben gewandeld. Daarna op naar Ollantaytambo, voor de ru慨es aldaar. Weer een aardig klimmetje met een redelijk stevig windje. Om vier uur waren we in ons hotelletje dat aan het perron lag van de trein tussen Cuzco en Machu Pichu. Leuk om die trein met "echte" toeristen te zien. Vervolgens ben ik samen met Severien even naar het dorp gewandeld, waar weinig te beleven was. Wel even gepoold op een tafel die afliep en waar de gaten maar net iets groter waren dan de ballen. Er wilden gelijk wat Peruanen tegen ons spelen, maar daar hadden wij geen zin in. Wel leuk zo spelen in een tentje met allemaal Peruaanse jeugd. Daarna nog maar eventjes wat gedronken in afwachting van het diner. Redelijk goed gegeten en daarna weer teruggelopen naar het hotel. Voor het eerst een privÚ-kamer.

Dinsdag 05-11-2002
Ollantaytambo - korte Inca-trail naar Winay Wayna
's Ochtends in het hotel ontbeten en wachten op het perron totdat de trein kwam. Ik had alleen het hoogstnoodzakelijke in m¦n rugzak gestopt en de rest in een weekendtas aan de anderen meegegeven. Dat werd al gauw voor hun een verzameltas om souveniertjes in te gooien. Op het terrein ontmoette we onze gids. Deze gaf ons onze kaartjes en instructie waar we moesten uitstappen. Bij kilometerpaal 104 uitgestapt en verzamelen bij de gids. De anderen van de groep zwaaiden nog even toen ze voorbij reden in de trein.

Toen op naar het eerste checkpoint. We kregen allemaal een nummer, zodat we op de lijst met personen de zoveelste naam konden aankrassen (zonder dat het de onze was). Tja je moet wat doen met al die bureaucratie. Vervolgens even een klein ru慨etje bezocht en daarna een lunch. Niet veel bijzonders, maar ik heb het toch maar opgegeten om een met een gevulde maag te gaan wandelen. Vervolgens naar boven toe wandelen. De andere groepen waren al onderweg, dus wij waren de laatsten. In het begin was het even lastig dat klimmen, maar na verloop van tijd ging het steeds beter. Gelukkig was er veel bewolking en was het qua temperatuur goed uit te houden. Halverwege haalden we al de helft van een andere groep in. Dat ging dus lekker qua tempo. Om half drie waren we bij de ru慨es van Wi帶y Wayna. Daar een verhaaltje van een half uur van de gids en toen op naar de herberg. Eerst even kijken of we de andere twee van de lange Incatrail vonden, maar die waren er nog niet. Daarna op naar de slaapzaal en even douchen. Vervolgens om vier uur een kopje thee met broodjes en popcorn. Erg lekker na zo¦n inspanning. Vervolgens kwamen we de andere twee tegen, die het reuze naar hun zin hadden ondanks de vele regen. Lekker een whisky/cola gedronken en genoten van het uitzicht. De wolken trokken op en de bergen met sneeuw werden zichtbaar. Daarna gegeten en ¦s avonds met twee engelse meiden uit onze groep, samen met Severine gepest (met engelse regels natuurlijk). De lange Incatrailers waren namelijk druk bezig met toepen in hun eigen groep.

Woensdag 06-11-2002
Winay Wayna - Machu Picchu - Cuzco
Om vier uur opgestaan, zodat we om vijf uur konden gaan wandelen. Weinig trek natuurlijk, maar toch iets gegeten. Daarna in de regen naar het uitkijkpunt gelopen, genaamd de zonnepoort. Weinig zon natuurlijk en dus totaal geen uitzicht door de wolken/nevel heen. Verder gelopen richting Machu Pichu, alwaar we zowel de niet Incatrailers als de lange Incatrailers gelijktijdig tegen kwamen in de mist. Daarna op naar het laatste checkpoint en onze rugzakken afgegeven. Vervolgens koffie gedronken en een patatje gegeten (om zeven uur!). Daarna een rondwandeling met een gids, terwijl de lucht opklaarde. Darna weer een koffie gedronken, met weer een overheerlijk patatje. Vervolgens met z'n vijven (2 korte incatrailer, 2 lange incatrailer en reisleidster) lekker naar boven gelopen voor een prachtig uitzicht over Machu Picchu. Zeker daar een uurtje niets gedaan en genoten van het uitzicht.

Daarna de rugzakken opgehaald en met z¦n tweeÙn gewandeld naar Aguas Callientes. We hadden namelijk geen buskaartje gekregen en hadden geen zin om te betalen. Daarna nog even geluncht en de weekendtas opgehaald. Vervolgens naar de trein voor een lange rit (16:15-20:30) naar Cuzco met een stukje zigzaggen in de buitenwijken van Cuzco. Daarna op naar de kamer en douchen. Dit maal met z¦n drieÙn op de kamer. Goed voor de nachtrust voor ons dus. Daarna even gegeten in het hotel. Een omeletje.

Donderdag 07-11-2002
Cuzco
Vanmorgen lekker uitgeslapen (9 uur) en daarna ontbeten. Daarna in verband met de afkickverschijnselen natuurlijk weer even internetten. De rest van de dag hebben we voornamelijk doorgebracht op de markt en in winkeltjes op zoek naar souvenirs en wat spulletjes om aan de reisleidster te geven als afscheid.

Vrijdag 08-11-2002
Cuzco - Lima
Vanmorgen vroeg opgestaan om het vliegtuig te nemen. In Lima aangekomen hadden we een citytoer met de bus. Een beetje rondlopen door het centrum en wat kerkjes bezoeken. Daarna naar het goudmuseum waar veel pre-inca beeldjes lagen. Daarna terug naar ons eerste hotel. Op bekend terrein dus.

's Avonds lekker gegeten en officieel afscheid genomen van de reisleidster met cadeau. Daarna gezellig met de "jongeren" wat barretjes afgelopen en een tijdje gepoold. Omstreeks een uur of drie in bed, dus bijna een etmaal opgebleven. Wel heel erg gezellig.

Zaterdag 09-11-2002
Lima
Vanmorgen wat uitgeslapen en heerlijk in de stad rondgekeken en een speelgoedhal bezocht. Vervolgens naar de Pizzahut voor de Lunch en toen langzaam aan naar het hotel waar we om 5 uur moesten vertrekken richting luchthaven. De file omzeilend kwamen we iets meer dan drie uur voor vertrek aan. Na een poosje konden we inchecken, waarna we nog even met de hele groep zijn gaan koffiedrinken. Daar werd de wedstrijd PSV - Heerenveen getoond. Daarna afscheid genomen van Lisette (onze reisleidster) en Bernard en Riet die nog een paar dagen bleven.

Zondag 10-11-2002
Aankomst in Nederland
De vlucht liep voorspoedig en we waren een half uur eerder in Nederland.

Je kunt meer vinden over deze reis op de Fotopagina, Routepagina en Dagboekpagina.