1999 : Zuidelijk Afrika

Zondag 12-09-1999
Aankomst Johannesburg, door naar Kruger-park (Pretoriuskop)
's Nachts een beetje geslapen, maar niet veel. Omstreeks 9:30 aangekomen in Johannesburg. Het was er "erg koud". Het was in 20 jaar niet zo koud daar geweest in September. We moesten ongeveer een uurtje wachten omdat er een tas was verdwenen van Ingrid en Richard. Helaas dook deze tas niet op, zodat ze twee dagen zonder deze tas moesten doen, waarin matrassen en een slaapzak zaten. Om 10:50 zijn we weggereden. Onderweg hebben we langs de weg gegeten. Aan het eind van de middag hebben we nog ca. een uur door het Kruger Park gereden naar de campingplaats (Pretoriuskop). We zagen meteen al een aardig aantal dieren (Giraffe, Zebra's, diverse antilopen, nijlpaarden, neushoorns, buffels). Rond 18:00 kwamen we op de kampeerplaats, waar we in het donker de tent op moesten zetten en het eten klaar maken. Het was 's nachts behoorlijk koud.

Maandag 13-09-1999
Kruger-park
Om 6:00 opgestaan, vervolgens ontbeten en de tent afgebroken. Omstreeks 8:00 zijn we het park ingereden. Het was de hele dag bewolkt. Vreselijk veel dieren gezien, waaronder de Big 5 (Leeuw, Luipaard, Olifant, Neushoorn en Buffel), maar ook veel andere dieren (Koedoe, Gnoe, Neushoornvogel, Steenbok, Nijlpaarden, Gieren). Bij een meertje zagen we een groep neushoorns en een eind verder een groep olifanten water drinken. 's Middags zijn we langs een Baobab-boom gereden, die ca. 3000 jaar oud is. Omstreeks 4:45 kwamen we aan op de camping (Satara), waar we lekker een braai (barbecue) hebben gehad. 'S Avonds bij het kampvuur hebben we ons allemaal voorgesteld.

Dinsdag 14-09-1999
Kruger-park, Tshipise
Om 5:00 opgestaan, ontbeten en de tent afgebroken. Om 7:00 weggereden met een strakke blauwe lucht. Ondanks dat we behoorlijk moesten doorrijden hebben we weer aardig wat dieren gezien. O.a. een hyena die net aan het baren was, struisvogel, apen, parelhoenders, leeuwen. Terwijl we naar olifanten aan het kijken waren, zagen we opeens een wervelwind(je). 's Middags kwam zelfs een klein wervelwindje tegen onze bus aan. Omstreeks half vijf op de camping in Tshipise. Lekker even relaxen in het (door natuurlijke bronnen) verwarmde zwembad. Er zaten een paar stokstaartjes op de camping. Na het eten (braai) 's avonds een gamedrive door het plaatselijke natuurpark. Dit duurde twee uur. Het was wel redelijk fris, maar we hebben best nog wel wat gezien (lynx, waterbok, uil, koedoe, koolhaas).

Woensdag 15-09-1999
Tshipise - Bulawayo
Om 7:00 weggereden. Om 8:45 bij de grens van Zuid Afrika met Zimbabwe. Bij de Zuid-Afrikaanse kant ging het redelijk snel. Bij Zimbabwe ging het iets minder snel, omdat de een of andere leuke jongen, vond dat we onze formulieren opnieuw moesten invullen. Om 9:30 konden we weer verder. Het was een lange droge dorre weg met af en toe een kraal met geiten. Er waren veel mijnen langs de weg, waar een nieuwe spoorweg voor was aangelegd. Omstreeks 14:00 waren we al op de camping middenin het hart van Bulawayo. Omstreeks 16:00 zijn we de stad ingegaan om geld te wisselen. Dat kostte enige moeite omdat de banken om 15:00 al sloten. Gelukkig was er nog een winkel open met daarin een wisselkantoor. Op de camping zelf was weinig te beleven. Er was namelijk geen zwembad. Daar moest je voor naar het openbare zwembad. Op de dames-wc was bovendien het water afgesloten. 's Avonds zouden we met z'n allen uit gaan eten, maar dat ging niet door i.v.m. een staking van het horeca-personeel in Zimbabwe. Ze wilden een loonsverhoging van slechts 80%. Dat was voor ons dus improviseren. Eerst werd macaroni klaargemaakt, maar dat bleek een beetje weinig voor Europese begrippen. Terwijl de meeste mensen bij het kampvuur mochten wachten, zijn we met een aantal personen zelf nog wat bezig geweest om nog wat extra eten klaar te maken. Heel gezellig zo. 's Avonds is een groepje uitgegaan (Suzanne, Aethne, Ellen, Dale, Erik, Erik, Marcel en Mart) in de plaatselijke "disco". Op de weg daar naartoe heeft Ellen haar enkel verstuikt, waar ze in het begin weinig last van had, maar aan het eind van de avond was die behoorlijk gezwollen en moest ze met de taxi naar huis. Daar Marcel redelijk beneveld was, is die door Mart ook meegenomen in de taxi. Op de camping heeft Mart als ziekenverzorgster Ellen geholpen en Sandra die ondertussen weer wakker was heeft de enkel verbonden. De rest van groep kwam even later thuis. Erik (de J) was naar huis gerend, op de vlucht voor zebra-bitch. De rest kwam gewoon met de taxi. De camping werd behoorlijk goed bewaakt.

Donderdag 16-09-1999
Bulawayo, vrije dag
Samen met Aethne en Marcel zijn we op een ochtendtrip gegaan naar het graf van Cecil Rhodes en naar bushpaintings. We werden om 9:00 opgehaald. Onderweg zagen we nog twee giraffe's. Aangekomen in het Matobo park zagen we veel rotsformaties. Op ÚÚn van deze heuvels was het graf van Cecil Rhodes en tevens een oorlogsmonument. Het uitzicht daarvandaan was zeer mooi. Het verhaal van de gids over Cecil Rhodes was echter een beetje eenzijdig. Je zou haast denken dat het een engel is geweest, ondanks dat die wat minder goede kanten had. Daarna naar een andere heuvel waar nog een aantal rotstekeningen waren van Bosjesmannen. 's middags bij aankomst in Bulawayo hebben we een tentje opgezocht om te eten. Dankzij de staking was er nagenoeg niets open. Alleen Kentucky Fried Chicken was open met een beperkte menukeuze (vette patat en kip). Bij gebrek aan beter hebben we dat maar gedaan. Daarna zijn Marcel en Mart nog in het museum van Natural History gegaan. Op zich wel een aardig tijdverdrijf, maar niet echt spectaculair. Aan het eind van de middag de tent afgebroken en naar het station voor de trein naar Victoria Falls. Sandra, Erik en Erik zouden direct naar het station komen, omdat zij een dagtrip hadden. Ze waren echter niet op tijd, zodat de trein vertrok. Bep bleef bij de tassen terwijl de rest ging eten. Terwijl wij aan het eten waren stopte de trein en kwamen de drie vermisten opeens de trein binnen (onder luid gejuich). Een taxi was achter de trein aangereden om hun alsnog op de trein te zetten. De trein stopte diverse malen onderweg. Ondanks dat kon je redelijk slapen.

Vrijdag 17-09-1999
Bulawayo - Victoria Falls
's Morgens om 6:30 kwam iemand langs met koffie. Om 7:30 kwamen we aan in Victoria Falls. Daarna zijn we op zoek gegaan naar een plaats om met z'n allen te ontbijten. Dat lukte niet, zodat we apart zijn gegaan. Wij zijn samen met Marcel in een groot hotel gaan ontbijten, waar ze een engels ontbijt buffet hadden. Vervolgens zijn we naar de camping gegaan om onze tassen veilig op te bergen. We hadden daar met Suzanne afgesproken, zodat we daarna gezamenlijk naar het boekingskantoor konden gaan. Daar hebben we voor ons vieren (dus weer samen met Marcel) een helikopter besteld en tevens voor een groot deel van de groep het raften voor de volgende dag. Na een poosje kwam het busje om ons te brengen naar Zambia, alwaar de helikopter was. Na de nodige stempels bij de grensovergang (wat vrij snel ging) waren we vrij snel bij het "vliegveld". De rondvlucht over de watervallen en delta duurde een kwartier, maar was wel zeer indrukwekkend. Evert had al na drie foto's zijn rolletje vol, zodat we weinig dia's hebben. Hij had rugzak namelijk nog op z'n rug en je kan daar dan moeilijk even een nieuw rolletje uithalen. De chauffeur bracht ons vervolgens naar de ingang van het park aan de Zambiaanse kant. We waren er nu toch. Het was aan deze kant niet zo indrukwekkend, omdat er wat minder water naar beneden viel. Daarna zijn we met het busje weer terug gegaan naar Zimbabwe. Daar hebben we even wat gegeten. Ondanks de staking was er hier nog wel het een en ander open. Om 15:00 waren we weer op de camping om een T-shirt van de vakantie uit te zoeken en de spullen in ons (6-persoons) huisje te plaatsen, waar we in eerste instantie met z'n vieren in zaten aangezien Henk en Lenie liever in de tent sliepen. Dale (de kok) vroeg of er nog plaats was, zodat we uiteindelijk met z'n vijven in het huisje zaten. Daarna om 16:00 een cruise op de Zambezi, voor de zonsondergang. Daarna met z'n allen naar een hotel voor het avondeten. De staking was ondertussen afgelopen.

Zaterdag 18-09-1999
Victoria Falls, vrije dag
Sandra, Ingrid, Richard, Elise, Paul, Aethne, Suzanne, Raimond, Erik, Erik, Dale en Mart zijn gaan raften op de Zambezi. Eerst met de truck naar Zambia, alwaar instructie werd gegeven over het raften. Daarna met de trucks naar de watervallen, naar rapid #1. Ingrid, Richard, Elise, Paul, Raimond en Mart zaten in ÚÚn rubberbootje samen met een ander Nederlands/Duits echtpaar. Sandra, Aethne, Suzanne, Erik, Erik en Dale zaten in een ander rubberbootje met twee Zuid-Afrikanen. Het ging allemaal lekker tot aan rapid #7 : Gullivers Travels. Daar sloeg onze boot in het begin al om. We verloren daar een paar personen, die in andere boten terecht kwamen. Vervolgens viel het grootste gedeelte van de personen in onze boot nog eens een keer uit de boot. Mart was vervolgens opgesloten onder de boot en kon geen adem halen. Gelukkig kon die er tussendoor duiken. De hele bemanning van de boot was bijzonder over hun toeren en het kostte moeite om weer op een normale manier verder te gaan. Gelukkig kwam de lunch er al bijna aan. Na rapid #10 zijn het Nederlands/Duits echtpaar uitgestapt. De rest van de ploeg heeft nog even overwogen om te stoppen, maar we zijn verder gegaan. Na rapid #11 kregen we de lunch en konden we bijkomen van het avontuur. 's Middags ging het langzaam aan beter, doordat we weer enig zelfvertrouwen kregen. De "kapitein" nam gelukkig steeds de eenvoudigste oplossing door de stroomversnellingen heen. Aan het eind van de rit (na rapid #21) mochten we nog even een "stukje" omhoog klauteren tegen een berg, met een wel zeer merkwaardige houten trap. Om 18:30 waren we terug op de camping.

Bep en Evert hebben lekker uitgeslapen. Om 10:00 zijn ze gaan ontbijten, na de was weggebracht te hebben. Daarna met de taxi naar de watervallen (Zimbabwe-kant). Het was er lekker fris door het opspattende water. Daarna de briefkaarten op de post gegooid. Nadat Mart terug was met z'n vieren (dus weer met Marcel) pizza gaan eten. Het duurde vrij lang voordat de pizza er was. Aangezien Mart 's avonds nog de video wilde zien van het raften, heeft hij de pizza in een doos meegenomen en onderweg naar de video dat opgegeten. Bij terugkomst op de camping was er een behoorlijke opschudding, omdat Mister Bin (een olifant) alle vuilnisbakken omgooide op zoek naar eten.

Zondag 19-09-1999
Victoria Falls - Chobe National Park
Omstreeks 7:00 opgestaan, zodat we met het grootste gedeelte van de groep om 8:00 konden gaan ontbijten. Daarna een beetje rondgekeken in het dorp. Om 11:00 vertrokken met de bus. Omstreeks 11:30 waren we al bij de grens met Botswana. Even voorbij de grens werden we aangehouden door een vreemd uitziend gezelschap, waar en bord bijstond van Disease Control. Al het vlees dat uit Zimbabwe kwam wilde zij in beslag nemen, omdat daar bepaalde ziektes zijn. Onze chauffeur (Louis) en onze kok (Dale) hebben snel het grootste deel van het vlees verstopt, zodat ze dat niet konden vinden. Een jeep ui Zuid-Afrika had hetzelfde probleem en zij maakten behoorlijke stennis. Aangezien ze niet over papieren beschikten is de reisleidster van de jeep samen met ÚÚn van de controleurs op zoek gegaan naar hun baas. Het was zondag dus die was niet te vinden. Uiteindelijk mochten we zonder inleveren van vlees vertrekken. Wel moesten we allemaal onze voeten vegen op een matje en moest de bus door een plas water heenrijden om alles "hygiÙnisch" te maken. Al met al waren we al gauw een uurtje kwijt. Vervolgens zijn we naar de camping gegaan. Na het opzetten van de tent zijn we in plaats van de "gewone" safari op twee bootjes gestapt om vanaf de boot het park te bezoeken. Er waren vooral veel olifanten die het water overstaken en die zichzelf wasten. Daarnaast waren er ook behoorlijk wat nijlpaarden die in het water vertoefden en wat krokodillen, leguanen, buffels, zwijnen, blauwbal-apen, impala's, waterbokken en veel watervogels, zoals visarenden en ibissen.

Maandag 20-09-1999
Chobe National Park - Ngepi
Om 5:00 opgestaan om rond 5:45 op safari te gaan. Er waren weer veel olifanten, maar ook behoorlijk wat apen, giraffe's en weer de nodige vogels. Omstreeks 9:00 waren we terug om te ontbijten en om de tent af te breken. Vervolgens zijn we het normale programma weer gaan volgen, wat betekende dat we een behoorlijk stuk zijn gaan rijden. De grensovergang met NamibiÙ ging redelijk snel, zonder "vleescontrole". De weg was behoorlijk stoffig en de temperatuur was behoorlijk hoog. De camping in Ngepi was vrij primitief. De douches en WC's waren namelijk in de open lucht omgeven door wat bamboestokken, zonder deur. Het water werd verwarmd door een oud olievat met water te stoken die de leidingen inging. Nadat we de tenten hadden opgezet, kwam ons ter ore dat er wel eens nijlpaarden aan land kunnen komen op de plaats waar onze tenten stonden. Dat bleek gelukkig achteraf wel mee te vallen. 's Avonds kwam de parkeigenaar (een Nederlander) ons vertellen hoe we de komende dagen zouden doorbrengen in de Okavango delta. Hij vertelde dat we in ieder geval veel water moesten drinken tegen uitdroging. Daar de meeste mensen het water uit de delta niet vertrouwde is er besloten om veel water (en blikjes drinken) zelf mee te nemen en om telkens water te koken om de watervoorraad aan te vullen.

Dinsdag 21-09-1999
Ngepi - Okavango Delta
Om 6:30 opgestaan, zodat we om 8:00 weg konden met een truck. We moesten zelf brood klaarmaken voor onderweg. De weg was behoorlijk hobbelig, zodat we behoorlijk hotsend achterin de truck zaten. Marcel ging niet mee, omdat die behoorlijk zwaar aan de diarree was. Met de truck zijn we de grens met Botswana weer overgetrokken. Dit keer geen "disease control". Bij aankomst in de buurt van de delta zijn we overgestapt op drie motorboten om ons te brengen naar de plaats waar de mokoro's lagen. Bep zat in een andere boot dan Evert en Mart. Zij zag onderweg een klein nijlpaardje, waar de moeder gauw kwam aanzwemmen. Ook heeft ze een krokodil van 6 meter gezien. Evert en Mart hadden de snelle boot, zodat zij alle spullen konden overgooien in de truck die het laatste stukje naar de mokoro's op het eiland reed. Mokoro's zijn oorspronkelijk uitgeholde boomstammen, maar die zijn pas geleden vervangen door kunststofbootjes in dezelfde vorm om de bomen enigszins te sparen. Er lagen 11 mokoro's voor ons klaar. EÚn was er voor de bagage, negen voor twee personen en eentje voor Mart met de rest van de bagage. Per mokoro was er een "poler" die de boot voortduwde met behulp van een lange stok. De reis voer dwars door het water en door riet. Onderweg zagen we veel waterlelie's en watervogels. Ook waren er een paar kleine kikkers. Onderweg zijn we gestopt om te gaan zwemmen. De leider van de polers riep dan "Swimming Pool, Swimming Pool". Het was ondiep maar wel lekker, omdat het toch behoorlijk warm was (minimaal 35 oC). Vlak voordat we bij het open terrein waren waar we onze tenten op zouden zetten, zagen we een grote groep nijlpaarden, die behoorlijk veel herrie maakten. Op de kampeerplaats is er achter een heuvel een gat gegraven dat als WC diende. Het eten werd op het kampvuur klaargemaakt. 's Avonds hebben Aethne, Erik, Erik en Mart buiten geslapen. De nijlpaarden kwamen steeds dichterbij, zodat een aantal mensen toch wel behoorlijk onrustig werden

Woensdag 22-09-1999
Okavango Delta
Om 6:00 zijn we opgestaan. Het brood bleek beschimmeld te zijn doordat er wellicht onderweg water bij is gekomen in samenwerking met de hitte. Suzanne en Dale zijn dan ook met een mokoro op stap gegaan om brood te kopen in de delta. De rest van de groep is gaan wandelen op ÚÚn van de eilanden, behalve Ellen en Bep. Die konden niet zo goed wandelen, dus zijn ze met een mokoro wat gaan rondvaren en een beetje rustig om de kampeerplaats gebleven, "alleen op de wereld". De anderen gingen in twee groepen rondwandelen op zoek naar wild. Dat was op zich niet zo spectaculair, omdat de polers ver weg bleven bij de dieren, om ongelukken te voorkomen. Aangezien we al redelijk verwend waren, viel dat dus enigszins tegen. Wel hebben we o.a. Zebra's, Gnoe's, Jakhalzen en Impala's gezien. Omstreeks 13:00 waren we pas terug voor de lunch. Suzanne en Dale waren ondertussen terug met brood, wat bijzonder goed smaakte. Na de lunch hebben we wat gerust, terwijl een paar sportievelingen nog een rondwandeling hebben gedaan over het eiland waar we kampeerden. Daarna zijn we 's middags nog even gaan zwemmen in de "swimming pool". 's Avonds waren de Nijlpaarden behoorlijk rustig, zodat we die 's nachts niet gehoord hebben.

Donderdag 23-09-1999
Okavango Delta - Ngepi
Om 6:00 opgestaan, zodat we om 7:45 weg konden. Het was zeer zonnig met een beetje wind, zodat je bijna op de mokoro in slaap viel. Onderweg nog even gestopt en een foto gemaakt van alle polers. Om 10:30 zijn we aangekomen, zodat we op de truck konden wachten, die om 11:00 kwam. Evert heeft nog even gevoetbald met een jongetje die van een oude sok een voetbal had gemaakt. Mart heeft daarna ook nog even meegedaan. Om 11:30 overgestapt op de "speedboot". De anderen waren al vertrokken, zodat wij met 10 man op een speedboot mochten. Dat bleek echter een beetje zwaar, zodat we erg lang over de overtocht deden. Wel zagen we onderweg een krokodil, maar het koste de boot toch enige moeite om snel genoeg bij de krokodil weg te varen, toen die op ons af kwam. Onderweg kwamen we een andere boot tegen die voor een stukje drie personen overnam. Dat ging gelijk een stuk sneller. Nadat die drie weer terug waren ging het weer tergend langzaam. Vervolgens kwam een van de andere boten die weer terug wou gaan ons tegen. Deze heeft weer een aantal personen overgenomen, maar kon weer niet iedereen hebben. Uiteindelijk waren we 15:15 bij de truck, waar de anderen al sinds 13:30 waren. We zijn gelijk weggereden op weg naar de grensovergang, alwaar we met enige moeite wat limonade konen bemachtigen. Het water was namelijk ondertussen al op gemaakt in de hitte. Bij aankomst op de camping zijn de meeste "mannen" gaan voetballen met de lokale bevolking. Grandioos verloren natuurlijk, maar wel grappig. Marcel was behoorlijk opgeknapt, zodat we behoorlijk konden bijpraten. 's Avonds zijn we uit gaan eten op de camping.

Vrijdag 24-09-1999
Ngepi - Etosha National park
Om 7:00 zijn we weggereden. Omstreeks 9:30 hebben we boodschappen gedaan. Daarna hebben we nog even een Baobab-boom bezocht. Het was daar ca. 39 oC. Omstreeks 17:30 waren we op de camping, waar een aantal mensen zijn wezen zwemmen. Mart voelde zich vandaag niet zo lekker. Waarschijnlijk was de hitte op de boot gisteren een beetje te veel van het goede.

Zaterdag 25-09-1999
Etosha National Park
Om 6:00 opgestaan, zodat we om 7:00 op safari konden. Bij diverse waterplaatsen hebben we weer veel wild gezien (o.a. Zebra, Giraffe, Gemsbok, Jakhals, Koedoe, Impala's, Springbok, Gnoe, Rooibok en Leeuwen). Vooral de zonsopgang in de plassen waar giraffe's zaten te drinken was zeer mooi. 's Middags hebben we nog even gezwommen in het zwembad van de kampeerplaats. 's Middags weer op safari. O.a. Erik en Erik waren achtergebleven. Erik de Jong verstuikte tijdens een potje volleybal met andere campinggasten zijn enkel. Dat was dus invalide nummer 2.

Zondag 26-09-1999
Om 8:00 weg. Het was weer zonnig. Onderweg was alles erg dor, doods en grijs van het stof. Zelfs de olifanten waren niet zwart, maar wit van het stof. Bij de drinkplaatsen hebben we weer veel dieren gezien (Giraffe, Zebra, Impala, Jakhals, Struisvogel, Gnoe, Dikdik, Springbok, Wrattenzwijn, Gier en Olifant). 's Middags gegeten op de kampeerplaats Halali, waar we ook even gezwommen hebben. Omstreeks 15:45 waren we op de camping, alwaar we weer zijn gaan zwemmen. Ook nog even een lekkere pint gepakt. Na het eten zijn we naar de verlichte waterplaats op de camping gegaan, waar 2 Neushoorns zaten te drinken. Nadat wij zijn weggegaan is volgens anderen een kudde Olifanten gekomen, die de Neushoorns wegjaagde.

Maandag 27-09-1999
Etosha N.P. - Twyfelfontein
Om 7:00 zijn we de kampeerplaats afgereden. Onderweg raakte een raam los, waarna deze meerdere malen vastgemaakt moest worden. Tijdens een koffiestop is dit verholpen. Wij hebben toen koffie gedronken met Duits gebak. Omstreeks 10:30 vervolgens we onze weg naar het versteende woud. Dat zijn boomstammen die zeer lang geleden uit het noorden zijn gekomen en die hier versteend zijn. Daar hebben we de lunch gebruikt, waarna een groep afrikanen voor ons heeft gezongen. Vervolgens naar de camping in Twyfelfontein. Hier stonden rieten huisjes, waar de meeste mensen 's avonds in zijn gaan slapen. Na de middagpauze naar de lokale rotstekeningen in de bergen. Daarna nog even naar de organ pipes, een door wind wat vreemd uitgesleten rotspartij. Daarna voor de zonsondergang naar de Brandbergen, wat helaas niet indrukwekkend was. Je zou de bergen moeten zien branden. Waarschijnlijk hadden we langer moeten wachten, maar dan hadden we in het donker terug moeten rijden, in plaats van in de schemer. 's Avonds hebben we nog lekker even bij het kampvuur zitten babbelen.

Dinsdag 28-09-1999
Twyfelfontein - Swakopmund, via Cape Cross
Om 7:00 weer weg. We moesten de lunch alvast klaarmaken, zodat we 's middags op tijd in Swakopmund aankwamen om quadbike te rijden. Onderweg even gestopt voor een plas en peuk pauze in the middle of nowhere. Daarna naar Cape Cross, waar een zeer grote groep pelsrobben leeft. Er liepen ook jakhalzen die op zoek waren naar jonge pelsrobben. Er was ook een monument aanwezig, waar de eerste Europeaan (Portugees) aan land was gekomen. 's Middags waren we vrij vroeg in Swakopmund (13:20). Het quadbiken begon pas om 16:00, dus we hadden enige tijd om wat rond te kijken in het dorp. We hadden hier weer een zespersoonshuisje. Bep en Evert sliepen beneden en Lenie, Henk, Marcel en Mart boven. Om 16:00 zijn Suzanne, Ingrid, Richard, Marcel en Mart gaan quadrijden. Dat was zeer enerverend zo tussen de enorme duinpartijen. Mart kreeg aardig last van z'n hoogtevrees als die even naar beneden moest rijden. Ook heeft die een vlucht van een meter gemaakt, nadat die even de weg kwijt pas. Hij volgde de verkeerde groep, die iets verder gevorderd waren. Hierdoor moest die opeens een heuvel af, waar nog een klein bultje achter zat. Bep en Evert waren ondertussen de was aan het doen, waarna ze weggegaan zijn voor koffie met een warme donut met chocola. 's Avonds zijn we met z'n vieren gaan eten aan de pier in de tug (een gebouw in de vorm van een veerboot).

Woensdag 29-09-1999
Swakopmund (extra vrije dag)
Om 8:00 opgestaan om ergens in de stad te ontbijten. Het was bewolkt en fris. Vervolgens zijn we naar de bus gegaan. Daar aangekomen bleek het reisschema omgezet. Er was namelijk een grote zandstorm in Sesriem, waardoor het onverantwoord was om daar vandaag heen te gaan. Een onverwachtse vrije dag in Swakopmund dus. Na eerst de foto's van Marjan en Raimond te hebben bekeken, zijn we naar het plaatselijke aquarium gegaan. Dit bleek vrij klein te zijn. Ze hadden ÚÚn aquarium met daarin een paar haaien en roggen. Vervolgens zijn we even naar het strand gegaan om uit te waaien, waarna we een pils zijn gaan drinken. Na de pils is Mart even gaan Internetten om het thuisfront een berichtje te sturen. Daarna zijn we wat gaan winkelen en vervolgens zijn we wat koffie gaan drinken met een donut. Vervolgens hebben we nog diverse winkels bekeken waar we een puzzel hebben gekocht. 's Avonds zijn we met ons huisje bij Suzanne, Louis en Dale in het huisje gaan eten. De rest was uit eten gegaan.

Donderdag 30-09-1999
Swakopmund - Sesriem
Vandaag dan toch naar Sesriem. Om 6:00 opgestaan en het huisje schoongemaakt, zodat we om 7:30 al weg konden. Eerst naar Walvisbaai gegaan om Flamingo's te kijken. Het was er zeer koud, dankzij een windje. Daarna op Sesriem. In Solitaire zijn we gestopt om te lunchen. Het brood dat daar verkocht werd was zeer lekker. Ze bakte het zelf evenals de apfelstrudel. Die smaakte erg lekker bij de koffie. Daarna zijn we onderweg naar Sesriem de weg kwijt geraakt, waardoor we langer over de reis deden dan gepland. Onderweg kwamen we kokerbomen tegen, waar men vroeger de pijlen in bewaarde. Op de camping aangekomen, bleek het er nog behoorlijk te waaien. De meeste tenten werden vlak naast elkaar achter de bus gezet. Evert en Bep hebben hun tent achter een boom gezet en de tent daaraan met touw vastgemaakt. Ook Erik en Erik hebben dat gedaan tezamen met Aethne en Ellen. 's Avonds ging de wind weer liggen, zodat we buiten bij het kampvuur konden gaan zitten. De sterrenhemel is hier prachtig.

Vrijdag 01-10-1999
Sesriem & Sossusvlei
's Morgens om 5:00 op, zodat we om 5:30 weg konden gaan, om de zonsondergang vanaf Duin 45 te zien. Duin 45 is een zeer grote duin en het duurde dan ook een tijdje voordat je boven was in dat zachte zand. Het uitzicht was mooi, maar we waren net te laat voor de zonsopgang zelf. Nadat we beneden waren had Dale egs and beacon klaargemaakt, voor het ontbijt. Daarna op naar de Sossusvlei, waar we met een jeep (4x4) naar toe reden. Hier zijn we eerst naar Deadvlei gegaan een voormalige oase tussen de duinen waar intussen geen water meer komt, waardoor de bomen zijn gestorven. Een mooi gebied. Daarna naar de echte Sossusvlei wat nog redelijk groen is voor een zandvlakte. Dat komt doordat er nevel vanaf de kust hier naartoe komt. Daarna terug naar de camping voor lunch en pauze. Een aantal tenten waren ondertussen door de wind toch aardig in elkaar gedeukt en er was al redelijk wat zand in terecht gekomen. We hebben nog even wat verstevigingen aangebracht. Daarna zijn we naar de Sesriem Canyon gegaan, waar we doorheen gewandeld hebben. 's Avonds hebben we het eten in de bus klaargemaakt en hebben we in de bus gegeten omdat het te hard waaide. Na het eten werd de wind weer iets minder, zodat we 's avonds nog even bij het kampvuur konden zitten. Er werd toen wel gewaarschuwd voor schorpioenen, die met dit weer op zoek gaan naar torren.

Zaterdag 02-10-1999
Sesriem - Fish River Canyon
Om 7:00 weggereden. Omstreeks 10:00 wat koffie gedronken bij Duwisib Castle. Daarna weer verder. In Keetmanshoop zijn we gestopt om boodschappen te doen. Tegen 15:30 waren we bij Sesriem Canyon. We zijn daar die dag nog naar beneden gegaan om onze extra dag van Swakopmund weer in te halen. Suzanne, Ellen, Petra, Ingrid, Richard, Elise, Paul, Erik (de Bakker), Marcel, Evert en Mart zijn naar beneden gegaan. Halverwege slipte Evert een paar keer weg, zodat hij besloot om voor de veiligheid maar weer terug te keren. De rest van de groep is beneden aangekomen, waar we een poosje hebben relaxed en foto's genomen. Daarna weer de klim naar boven die sneller ging (1 uur) dan dat we er naar beneden over deden (1¢ uur). Ondertussen waren de anderen al naar de camping gegaan waar zij de tenten hebben opgezet en het eten hebben klaargemaakt.

Zondag 03-10-1999
Fish River Canyon Clanwilliam
Vroeg opgestaan, maar het ontbijt was pas om 7:00 klaar. Na door de dorre vlakten van NamibiÙ te zijn gereden, zijn we om 11:30 gestopt om onze laatste Namibische dollars op te maken. We hadden nog net alle drie een zakje chips. Daarna naar de grens met Zuid Afrika. . Het was een verademing om na de dorre vlakten een oase van groen gras te zien met diverse bloemen in geel, wit en oranje. Er stroomde veel water en waren druiven. Bij de Shellpomp hebben we een ijsje genomen, waarna we om 17:00 bij de camping aankwamen.

Maandag 04-10-1999
Clanwilliam - Kaapstad, excursie Kaap de Goede Hoop (facultatief)
De "facultatieve" excursie bleek facultatief te zijn voor de hele groep. Of iedereen of niemand. Dat werd dus iedereen. Om 8:00 zijn we weggegaan. Om 9:00 zijn we gestopt om koffie met kaaskoek te nemen. We zaten daar even boven het wolkendek. Onderweg raakte het raam weer los, zodat die weer hersteld moest worden. Om 11:30 waren we in Boulders Rock om de (Afrikaanse) PinguŽns te bezoeken. Daarna zijn we gaan lunchen bij een mooi uitzicht op de oceaan. Helaas konden we geen walvissen zien, alhoewel die er wel zouden moeten zitten omstreeks die tijd van het jaar. Even voor de lunch was er een behoorlijke ruzie binnen de groep ontstaan, waardoor de lunch iets minder gezellig was dan gehoopt. Daarna zijn we naar de kaap gereden. Eerst naar Cape Point waar we met een treintje omhoog zijn gegaan. Daar hebben we de vuurtoren bezocht. Vervolgens weer met het treintje terug, waarna we naar Kaap de Goede Hoop zijn gewandeld. Dat was een zeer mooie wandeling, maar voor Bep wel een beetje zwaar. Bij aankomst kreeg ze van de groep een applaus dat ze het gehaald had. Onderweg zagen we een aantal klipdassen. Daarna langs de kust teruggereden naar Kaapstad, waar we de zonsondergang hebben gezien. Daarna op naar het hotel "de Tulip Inn". Hier hadden we een drie-persoonskamer. Door de ruzie 's middags ging het gemeenschappelijk eten niet door, maar we zijn uiteindelijk toch met 14 personen (2 taxi's) gaan eten aan het waterfront. Het waterfront is een uitgangsgebied rond de oude haven waar allerlei winkels en restaurantjes zich bevinden.

Dinsdag 05-10-1999
Kaapstad, vrije dag
Om 9:00 gaan ontbijten, waarna we om 10:00 naar beneden zijn gegaan om van Suzanne te horen wat we in Kaapstad kunnen doen. Daarna (weer) met 14 personen naar de tafelberg gegaan. Het laken was er af en dan moet je direct naar boven gaan. De kabelbaan was zeer groot. Er kunnen 65 personen in en de vloer draait rond. Zeer grappig als je hoogtevrees hebt en je ergens aan vast wilt houden. Boven aangekomen zijn we eerst koffie gaan drinken, waarna ieder op z'n eigen gemak de tafelberg heeft bezichtigd. We zijn er tot ca. 13:30 gebleven, waarna we met de taxi naar het waterfront zijn gereden, waar we met z'n vieren zijn gaan eten. De anderen hadden wat meer haast omdat ze nog maar ÚÚn dag in Kaapstad hadden. Na het eten zijn we een trip voor de volgende dag gaan bespreken en hebben we in wat winkeltjes rondgekeken. Daarna zijn we naar het hotel gegaan. Marcel en Mart zijn toen de foto's van Marcel gaan ophalen. Daarna zijn we nog naar de Green Market (Groentemarkt) gegaan, maar alle kraampjes waren opgebroken. Onder het genot van een pils hebben we toen maar Marcel z'n foto's bekeken. Daarna zijn we teruggegaan waar we nog even een deel van de video hebben bekeken, alvorens we naar het waterfront gingen voor het diner.

Woensdag 06-10-1999
Kaapstad, extra vrije dag
's Morgens om 7:30 gaan ontbijten, waarna we om 8:30 werden opgehaald voor een tour door een aantal townships. Eerst zijn we door de Maleise buurt (Bokaap) gereden, waarna we naar het District 6 museum zijn gegaan. Deze buurt is in de tijd van apartheid helemaal platgegooid om daar huizen voor blanken te gaan bouwen. Dat is echter nooit gebeurd, waardoor het nu een lege vlakte is op een paar oude kerken (waaronder het museum) na. Daarna zijn we naar een buurtcentrum in een township gegaan waar we door de buurt heen werden rondgeleid door een lokale bewoner. We zijn daar een huis binnen geweest waar drie bedden stonden. Drie echtparen sliepen op de bedden en de kinderen sliepen op de grond. Daarna naar een kartonnen hut, waar de lokale kroeg zich bevond. Ze maakten daar zelf bier, dat meer leek op modder, maar wel een zekere biersmaak had. De kinderen liepen steeds om ons heen om aandacht te vragen. Ze wilde dan ook graag de hand vasthouden of in de lucht worden getild. Er stond ook een container waar een kapper zich in had gevestigd. Sommige huizen waren al aardig verbouwd door de rijkere (zwarte) mensen die er woonden. De mensen waren allemaal zeer vriendelijk ook al hebben de meeste zeer weinig. Na deze toch door de townships zijn we naar de waterfront gebracht, alwaar we zijn gaan lunchen. Daarna met de catamaran naar Robben Eiland. Op dit eiland heeft jarenlang een gevangenis gestaan, waarvan de bekendste bewoner Nelson Mandela is geweest. De terugtocht was zeer enerverend. De wind stond pal in onze richting waardoor de golven vrij hoog waren. Er werden dan ook meerdere mensen zeeziek in de boot. Bij aankomst stond de taxi te wachten om ons terug te brengen naar ons hotel. Daar stond net de rest van de groep die naar huis gingen. Daar konden we dus nog mooi even afscheid van nemen. We bleven toen met z'n zessen over. Met die groep zijn we 's avonds gaan eten bij Mama Afrika.

Donderdag 07-10-1999
Om 8:30 opgestaan, ontbeten en om 10:00 met de taxi vertrokken naar Kirstenbosch. Dat is een botanische tuin even buiten de stad. Na de lunch zijn we teruggegaan naar ons hotel. Na onze fotospullen opgeborgen te hebben, zijn we naar de Green Market gegaan die nu wel open was. Daar heeft Mart een T-shirt gekocht met pootafdrukken erop van allerlei Zuid-Afrikaanse dieren. 's Avonds bij het waterfront, waar we natuurlijk weer gingen eten, vroeg een verkoopster in een T-shirt-winkel waar het T-shirt vandaan kwam.

Vrijdag 08-10-1999
Kaapstad, extra vrije dag
Omstreeks 8:30 weer opgestaan, ontbeten en omstreeks 10:00 vertrokken. Dit keer gingen we wandelend naar het oude VOC-fort. Omstreeks 12:00 was daar de afwisseling van de wacht. Daarna zijn we weer langs diverse winkeltjes richting de Green Market gelopen, waar we in onze stamkroeg een pilsje hebben genomen. Om 16:30 waren we weer in onze kamer, waar ze gelukkig de airconditioning hadden aangezet. Het was vandaag zeker 34 oC. 's Avonds natuurlijk weer naar het waterfront voor een pizza.

Zaterdag 09-10-1999
Kaapstad, vrije dag en terugvlucht
Om 8:00 uur opgestaan en ontbeten. Daarna alle spullen van iedereen op ÚÚn kamer gezet (de onze), zodat we ons 's middags nog even konden opfrissen. Daarna met z'n vieren naar het aquarium wat een stuk mooier is dan in Swakopmund. Vervolgens zijn we naar ...... het waterfront gelopen, waar we hebben gegeten. Ondertussen speelde diverse bandjes en dansgroepen op het plein aldaar. Na het eten naar de regio van de Green Market, zodat Marcel bij de juwelier langs kon. Helaas was alles zaterdagmiddag gesloten. Tenslotte maar weer een pilsje gepakt in de kroeg om ons leed te verdrinken. Terwijl we daar zaten kwakte een vogel een aardige hoop op Bep, waardoor ze zich even moest opfrissen. Daarna naar de hotelkamer om te douchen en om te kleden. Vervolgens met z'n zessen om 17:45 naar het vliegveld voor de vlucht terug. Het internationale vliegveld was zo klein dat je zelf naar het vliegtuig mocht lopen. Omstreeks 20:45 zijn we de lucht in gegaan.

Zondag 10-10-1999
Aankomst in Nederland
Weer terug in Nederland.

Je kunt meer vinden over deze reis op de Fotopagina, Routepagina en Dagboekpagina.