1999 : Zuidelijk Afrika         991004

Maandag 04-10-1999
Clanwilliam - Kaapstad, excursie Kaap de Goede Hoop (facultatief)
De "facultatieve" excursie bleek facultatief te zijn voor de hele groep. Of iedereen of niemand. Dat werd dus iedereen. Om 8:00 zijn we weggegaan. Om 9:00 zijn we gestopt om koffie met kaaskoek te nemen. We zaten daar even boven het wolkendek. Onderweg raakte het raam weer los, zodat die weer hersteld moest worden. Om 11:30 waren we in Boulders Rock om de (Afrikaanse) PinguŽns te bezoeken. Daarna zijn we gaan lunchen bij een mooi uitzicht op de oceaan. Helaas konden we geen walvissen zien, alhoewel die er wel zouden moeten zitten omstreeks die tijd van het jaar. Even voor de lunch was er een behoorlijke ruzie binnen de groep ontstaan, waardoor de lunch iets minder gezellig was dan gehoopt. Daarna zijn we naar de kaap gereden. Eerst naar Cape Point waar we met een treintje omhoog zijn gegaan. Daar hebben we de vuurtoren bezocht. Vervolgens weer met het treintje terug, waarna we naar Kaap de Goede Hoop zijn gewandeld. Dat was een zeer mooie wandeling, maar voor Bep wel een beetje zwaar. Bij aankomst kreeg ze van de groep een applaus dat ze het gehaald had. Onderweg zagen we een aantal klipdassen. Daarna langs de kust teruggereden naar Kaapstad, waar we de zonsondergang hebben gezien. Daarna op naar het hotel "de Tulip Inn". Hier hadden we een drie-persoonskamer. Door de ruzie 's middags ging het gemeenschappelijk eten niet door, maar we zijn uiteindelijk toch met 14 personen (2 taxi's) gaan eten aan het waterfront. Het waterfront is een uitgangsgebied rond de oude haven waar allerlei winkels en restaurantjes zich bevinden.

Je kunt ook het gehele dagboek (zonder routes) in een keer lezen.