1997 : Australie (camper)   970402

Woensdag 02-04-1997
Great Barrier Reef
Het was vandaag lekker zonnig weer. Echt een dag om te gaan varen. Om 6:45 zijn we al opgestaan, zodat Mart om 7:40 in zijn bus kon instappen en Bep en Evert om 7:45 in hun bus. Deze dag hebben we gescheiden doorgebracht, aangezien Mart ging duiken en die boottrip voor Evert en Bep niet echt interessant was, omdat je dan de hele dag "opgesloten" was in een boot.

Mart was de enige in het busje die opgehaald werd van buiten Cairns. Hij werd dus naar Cairns gebracht door z'n privÚ-chauffeur die, bleek naderhand, ook z'n duikmeester/instructeur zou zien. Met het busje werd naar het hoofdkantoor gereden, alwaar de bus werd volgegooid met een groep jongelui die een cursus duikmeester zouden gaan volgen op een clipper. Die gingen op de heenreis ('s ochtends) met dezelfde "duikboot" mee, en deden onderweg ook een duik, waarna ze 's middags op de clipper overstapte voor een driedaagse cursus. Op de boot aangekomen, moest je eerst een formulier invullen, met je medische gegevens en je duikgegevens. Ten minste als je wilde duiken, want je kon ook alleen snorkelen, wat diverse mensen dan ook deden. Voordat de boot vertrok, werd er eerst een praatje gehouden door ÚÚn van de instructeurs over wat je wel en niet mocht doen, wat er die dag zou gebeuren en meer van dat soort zaken. Na dit aangehoord te hebben, ging de boot dan eindelijk onderweg. Voor de zekerheid heb ik maar een zeeziektepil genomen, ten slotte had ik weer eens een paar dagen minder goed geslapen en zekerheid voor alles. Onderweg kwam een duikinstructeur (m'n chauffeur) het vragenformulier ophalen en vragen of je alleen (met een partner) wilde duiken of met een groep met instructeur. Gezien m'n ervaring heb ik maar voor het laatste gekozen wat nagenoeg iedereen deed. Vlak voordat we op de duikplaats waren aangekomen, werd er nog een praatje gehouden over de duik. Wie met wie zou duiken en wanneer. M'n naam kwam niet op de lijst voor. Achteraf bleek dat ze de T ietwat verkeerd gespeld hadden, waardoor ze dachten een Mary aan boord te hebben. Ik voelde me al niet echt lekker, dus dat was weer goed voor m'n zenuwen. Ik mocht in de tweede periode duiken, waardoor ik eerst nog een poosje mocht snorkelen. Dat heb ik dan ook maar even gedaan. Achteraf wel niet zo handig, maar dat weet je nooit van te voren. Vervolgens moest ik weer aan boord wachten tot ik in het water wacht. Toen bleek dat m'n groep al in het water lag en ze die extra naam (Mart) even waren vergeten, ook al was Mary nog steeds spoorloos. Gezellig hoor. Uiteindelijk lag ik toch in het water en kon het duiken beginnen. Na een paar minuten voelde ik me een beetje misselijk. Maar ja, onder water overgeven gaat wat lastig. Doorzetten dus maar. Gelukkig zakte het al snel. Waarschijnlijk zenuwen. Na een poosje vroeg de instructeur (met gebaren) of we ergens onderdoor wouden duiken. Na enig aarzelen zei ik toen ja. Niet zo slim dus, want hij dook een grot in, die niet bepaald erg breed was. Gelukkig was er nog iemand zo dom geweest om ja te zeggen die er geen zin in had, want die was claustrofobisch. En die persoon moest voor mij de grot in en weigerde. Afijn, wij bleven dus samen met haar vriend achter. Eerst nog even zoeken of we de groep zagen achter het koraal, maar na enige tijd besloten we maar om (zoals geleerd) naar boven te gaan. Na enige tijd kwam de rest van de groep ook boven water, om ons op te zoeken. Na de wind goed van voren te hebben gekregen, zijn we nogmaals onder water geweest. De duik was voor de rest best wel leuk. Na afloop bij de boot kreeg ik nog kramp in m'n benen toen ik m'n flippers wou afdoen. Natuurlijk weer te intensief gesnorkeld. Aan boord voelde ik m'n misselijkheid weer opkomen, dus ik heb maar weinig gegeten. Gelukkig waren er een aantal mensen erger aan toe. Best wel gezellig hoor zo'n boottrip. Dit alles speelde zich trouwens af bij Norman Reef. Na een korte trip met de boot, gingen er mensen van boord en anderen weer aan boord bij de (al eerder genoemde) clipper. Daarna zijn we weer een stukje gaan varen en toen hebben we weer gedoken bij Hastings Reef. Ik voelde me gelukkig al een stuk beter. Ook had ik de anderen wat beter leren kennen doordat we aan boord nog even hebben nagesproken over ons akkefietje met de grot. Deze duik was ik een stuk rustiger en voelde me echt lekker onder water. Dat was dus ook te merken aan het luchtgebruik. Ik kon als ÚÚn van de laatste van de groep naar boven, omdat ik nog behoorlijk veel druk over had. Hierdoor gesterkt, ging het aan boord weer een stuk beter, toen we weer op weg gingen naar de haven van Cairns. Daar ging het weer op de dezelfde manier terug als heen, dus met privÚ-chauffeur. Om zes uur was ik daar weer, alwaar de rest van de familie intussen ook weer was.

Bep en Evert waren dus met een andere boottocht meegeweest. Hiermee gingen ze naar Green Island, waar meer te doen was dan alleen duiken en snorkelen. Zoals gezegd, moest de bus (die overigens graties was) om 7:45 komen, maar die was wat later. De boot vertrok van de pier om 9 uur waar we heerlijk bovenop hebben gezeten. Na anderhalf uur varen, waren we op Green Island. Daar hebben we eerst in een boot gezeten die een glazen vloer had. Dit was leuk, maar niet om goede foto's te nemen. Terug op het eiland hebben we even gewandeld. Om 12:15 moesten we weer op de boot zijn om te eten. Je kon zelf pakken van de barbeque. Aan boord hebben we wat bier gekocht, want op het eiland was alles heel erg duur. Vervolgens hebben we even op het strand gelegen en wat gezwommen, maar niet al te lang want het was zeer warm. Daarna hebben we even een poosje op een bank gezeten in de schaduw, waarna we weer terug moesten naar de boot om met een semi-onderzeÙer onder water naar de vissen en het koraal te kijken. Dit was veel mooier om te zien. Om 17:00 waren we weer in Cairns en om 17:30 op de camping.

Je kunt ook het gehele dagboek (zonder routes) in een keer lezen.