1997 : Australie (camper)   970401

Dinsdag 01-04-1997
Kurunda
Om 8:15 zijn we met de camper opweg gegaan naar het treinstation in Freshwater. Dat was slechts zo'n 6 km van de camping vandaan. Daarvandaan gingen we met de trein door het tropisch regenwoud naar Kurunda. Onderweg gingen we over een hele mooi brug, waar een grote waterval naast was. Dat was een prachtig gezicht. Ook had je onderweg een mooi uitzicht over de vlakte van Cairns. Onderweg stopte de trein een tijdje, zodat iedereen een andere grote waterval kon zien in de verte, die van Barron Gorge. In Kurunda aangekomen, hebben we eerst lekker koffie gedronken en de vliegtuigmaatschappij gebeld om onze plaatsen te bevestigen. Dit hadden we al eerder geprobeerd, maar tijdens de Pasen was die gesloten geweest. De raamplaatsen in het vliegtuig vanaf Kuala Lumpur waren al weg. Wel waren er nog raamplaatsen in het vliegtuig naar Kuala Lumpur, maar die "vlogen" weg terwijl we aan het bellen waren. Vervolgens zijn we nog in een vlindertuin geweest. Na de rondtour moesten we gelijk weg, omdat we nog iets wilde eten en we toch op tijd bij de kabelbaan moesten zijn (ca. 13:15). We hebben toen maar een snelle hap gehaald, alhoewel de bediening niet echt snel ging. Vervolgens gingen we op weg naar de kabelbaan. Na tien minuten in de kabelbaan te hebben gezeten, konden we uitstappen bij de eerste halte. Dat hebben we toen maar gedaan. Je kon daarvandaan weer die de Barron Gorge waterval zien, maar er stonden te veel bomen om een goede foto er van te maken. Hierna zijn we weer verder gegaan naar de volgende halte, waar we moesten uitstappen. Hier hadden ze een wandeling uitgezet door het tropisch regenwoud. Er stond langs de route een uitleg hoe de verschillende bomen overleven en hoe ze om het licht "vechten" om te overleven. Vervolgens moesten we weer een minuut of tien in de kabelbaan voordat we weer beneden aan de berg waren. Hier staat sinds enige maanden een aboriginal "amusements"-park van de lokale stam, genaamd de Tjapukai. Dit park is vrij ruim opgezet en moet duidelijk nog groeien. Wel was het er zeer leuk. Eerst kregen we een theatervoorstelling m.b.v. lasers over het onstaan van de wereld en de mens volgens de Tjapukai. Daarna kregen we buiten een voorstelling van het bespelen van de Didgeridoo. Vervolgens was het tijd om in het buitentheater een voorstelling te krijgen met dans en zang. Vervolgens een uitleg over het gebruik van natuurlijke medicijnen. Ook kon je zelf oefenen met het speerwerpen en boomerang gooien. Evert heeft speer geworpen met een hulpstuk, waarmee je speer veel verder kan gooien. En samen met Mart heeft Evert ook nog met een boomerang gegooid. Dat ging hem beter af dan Mart. Na deze oefeningen zijn we nog eens naar de zang en dans voorstelling geweest. Tenslotte hebben we ook nog een audiovisuele presentatie gezien over de geschiedenis van de Tjapukai (met name de minder goede ervaringen met blanken) en over hun toekomst (met diezelfde blanken). Toen dat gebeurd was, moest Evert snel naar buiten om de laatste bus te halen die hem terug bracht naar het treinstation waar de camper stond. Onze campingbeheerster had het zo geregeld, omdat dit de goedkoopste oplossing is. Er stond wel niets over in de folders, maar dit deed ze wel vaker. Je krijgt dan korting omdat je slechts voor ÚÚn persoon een enkele reis met de tourbus boekt. Toch wel klasse van haar. Toen Evert terug kwam met de camper zijn we nog even wezen winkelen, waarna we om zes uur op de camping waren. We hebben toen nog even Marie (in Adelaide) gebeld hoe de vakantie was geweest en vervolgens hebben we gegeten. Die dag hebben we bij elkaar toch nog 30 km gereden.

Je kunt ook het gehele dagboek (zonder routes) in een keer lezen.