1995 : Rocky Mountains (USA)

In 1995 ben ik in de Rocky Mountains streek geweest. Met de auto zijn we daar van camping naar camping gereden, alwaar steeds een houten cabin klaar stond. Het was behoorlijk fris in September, maar er was veel natuur te zien.

De reis begon in Denver, waarvandaan we langs diverse nationale parken ginngen, o.a. Dinosaur, Grand Teton, Yellowstone, Bison Range, Glacier, Mount Rushmore, Badlands en Rocky Mountains.

Datum Overnachting Mijl Omschrijving
12-09-1995 Denver   Vlucht naar Denver.
13-09-1995 Estes Park 117 Inkopen doen en op weg naar de camping in Estes Park.
14-09-1995 Vernal 331 Op de lange rit naar Vernal zijn we door Rocky Mountains NP gereden, waar we later op de reis nog terug zullen komen.
15-09-1995 Rock Springs 286 Bezoek aan Dinosaur NM, alwaar opgravingen zijn gedaan van fossielen van dinosaurussen.
16-09-1995 Moran 272 Bezoek aan Grand Teton NP, met een europees aandoend berglandschap.
17-09-1995 West Yellowstone 164 Onderweg nog even door Grand Teton NP gereden op weg naar Yellowstone. Aldaar hebben we Lewis Falls, West Thumb Geyser Basin, Lower Falls en Upper Falls bezocht.
18-09-1995 West Yellowstone 199 Heel de dag bezoek aan Yellowstone : Norris Geyser Basin, Petrified Tree en de altijd precies op tijd spuitende Old Faithfull. Onderweg kregen we nog lekker een lekke (kapotte) band in een putje van een halve meter diep. Met de thuiskomer zijn we gewoon doorgereden door het park.
19-09-1995 Livingston 212 's Ochtends geprobeerd om een nieuwe band te regelen, maar geen enkele lokale garage had een band. Toen maar de huurmaatschappij gebeld, die een garage regelde in Bozeman (slechts 32 mijl van onze overnachtingsplaats). Onderweg nog even door Yellowstone gereden en aldaar de Mammoth Hot Springs bezocht, dat een enorme kalkafzetting is. Daarna door de sneeuwstorm "even" van Livingston naar Bozeman gereden voor de nieuwe band.
20-09-1995 Missoula 263 Onderweg naar Missoula de Lewis and Clark Caverns bezocht. Het sneeuwde behoorlijk toen we er aan kwamen, maar toen we de grot uitkwamen was de sneeuw verdwenen. Het was daar binnen duidelijk beter dan er buiten.
21-09-1995 Polson 110 Vandaag naar National Bison Range geweest om bisons te bekijken, alsmede wat pronghorns. 's Avonds een lekkere trip over Flathead Lake gemaakt.
22-09-1995 West Glacier 147 Bezoek aan Glacier NP met zijn prachtige besneeuwde bergen en waterpartijen.
23-09-1995 West Glacier 190 Op naar het noordelijkste puntje van onze reis door Glacier NP. Helaas was de grenspost op de weg naar Waterton Lakes NP in Canada gesloten. Dit Canadese park zit vast aan het Amerikaanse park.
24-09-1995 Great Falls 238 Nog even langs de zuidrand van Glacier NP gereden, alvorens we naar Great Falls zijn gereden.
25-09-1995 Billings 264 Bezoek aan de watervallen in Great Falls. Onderweg naar Billings moesten we een half uurtje wachten voor wegwerkzaamheden. Gelukkig konden we een praatje maken met de man die de weg afzette, zodat we ons niet hoefde te vervelen.
26-09-1995 Custer 371 Door de vlaktes gereden naar Custer Battlefield NP, alwaar generaal Custer de dood vond, door een van de weinige goed georganiseerde indianenaanvallen. Het leger verliest een keer en dan krijgen ze gelijk een monument. Ter plaatse zijn de meeste soldaten begrafen en is er een museum over de veldslag en over de indianen.
27-09-1995 Custer 159 Om het indianenverhaal goed af te ronden hebben we een bezoek gebracht aan Crazy Horse monument, alwaar een groot standbeeld in de rotsen wordt uitgehakt. Dat duurt nog wel een paar jaartjes, want voorlopig is alleen het hoofd voor een groot deel af. Er was daar een groot indianenmuseum bij. Daarna naar de blanke tegenhanger : Mount Rushmore NP, waar vier presidenten zijn uitgehakt.
28-09-1995 Custer 270 Vandaag een bezoek aan de woestijnachtige canyons van Badlands NP. Op de terugreis tegen zonsondergang zijn we door Custer State Park gereden, waar de bisons en herten voor de auto liepen, zodat je behoorlijk moest oppassen. Je ziet ze dan wel erg goed.
29-09-1995 Estes Park 396 Behoorlijke rit naar Estes Park. Onderweg nog even door Custer State Park gereden om het af te leren. Aldaar hebben we nog wat Bighorn schapen gezien.
30-09-1995 Estes Park 87 Vandaag hadden we langer de tijd om Rocky Mountains NP te bezoeken. Helaas was er zo veel sneeuw gevallen, dat een groot gedeelte was afgesloten. Het was s' nachts dan ook behoorlijk koud geweest.
01-10-1995 Denver 101 Korte trip door Nederland (de plaats en niet het land) naar Denver naar het hotel.
02-10-1995 Denver   Rustige dag in Denver : het centrum bekijken en wat inkopen doen.
03-10-1995     Terug naar Nederland.

Je kunt meer vinden over deze reis op de Fotopagina, Routepagina en Dagboekpagina.