2009 : China   090724

Vrijdag 24-07-2009
Shanghai
Time flies when you're having fun. Vandaag alweer de laatste dag om iets in China te bezoeken. Tja, dat moet toch echt de Bund worden. Het oude centrum van Shanghai langs de rivier Huangpu, waar alles begonnen is, zoals sommige zouden zeggen. Maar dus wel oppassen voor alle bouwwerkzaamheden. Maar eerst maar even nog wat geld scoren. Terug naar het plein bij het treinstation. Daar moeten toch wel wat pinautomaten staan. Bij de eerste bank was de pinautomaat binnen, dus daar konden we niet bij, omdat de bank nog gesloten was. Fijn. Dan maar verder het plein afschuimen. Bij de volgende pinautomaat lukte het niet om er geld uit te krijgen. Bij het postkantoor wilden ze niet wisselen. Probeer maar een pinautomaat zeiden ze. Bij de Holiday Inn. In de lobby van dat hotel, bleek er inderdaad een pinautomaat te staan. En als je dan gewoon je Checking account kiest in plaats van een Saving account, dan krijg je gewoon je geld. Ach ja, goed lezen. We hadden nu "eindelijk" geld voor het ontbijt, dus hebben we maar duur gedaan en zijn we bij de Holiday Inn gaan eten. Duur, maar erg lekker.

Via de metro zijn we eerst naar het aquarium gegaan. Met die nattigheid leek ons dat wel aangenaam. Een mooi aquarium. Wel af en toe wat kleine aquariums voor de vissen, maar ze hebben wel bijzondere vissen. En een enkele vogel, die niet kan vliegen, slechts kan waggelen, maar die behoorlijk kan duiken, oftewel pinguïns. Altijd leuk. Het grote zeeaquarium met haaien, schildpadden, roggen en andere middelgrote vissen was zeer indrukwekkend. Een glazen koepel er onderdoor, waar je op de lopende band kon staan als je dat wilde. Dan voel je je als duiker toch wel erg lekker op je gemak.

Na deze nattigheid zijn we op zoek gegaan naar de Bund Sightseeingtunnel vanaf deze kant. En dat was snel gevonden. Eerst nog even een mooi uitzicht op de Bund vanaf de waterkant, maar dan toch de vreemde tunnel door met allerlei lichteffecten. Aan de andere kant kwamen we weer tussen de bouwputten terecht, dus het was even zoeken naar de opstapplaats voor de rondvaartboot. Met gevaar voor eigen leven oversteken op een drukke weg en een behoorlijk stuk omlopen, kwamen we daar dan toch. En als beloning mochten we toch bijna een uur op het dek zitten en genieten van de skyline van Shanghai. Daarna weer op richting de grote winkelstraat voor de metro. Maar daar aangekomen lokte toch het toeristentrientje over de winkelstraat. Als echte toeristen onderuitgezakt even kijken op de winkelstraat zonder lastig gevallen te worden door verkopers. Ideaal. En voor die 20 eurocent kan je dat toch eigenlijk ook niet overslaan.

Het treintje stopte bij het volksplein. Da's handig. Die hadden we nog niet gezien. Daar nog even met wat Chinese jongeren gesproken, die graag hun Engels uitprobeerde op toeristen. Van hen begrepen dat er in heel China slecht zicht was geweest op de zonsverduistering. In Shanghai dus helemaal niets. Dus we mochten gelukkig zijn met onze ervaring. Nog even het park bezocht en hop terug met de metro naar het hotel voor het afscheidsdiner. Die grappig genoeg weer in de Franse Concessie was. Een bekende omgeving dus. Na afloop waren we om 23:20 bij de metro, maar helaas was toen schijnbaar de laatste metro net vertrokken. Dan maar met de metro. Die hadden we voor de verandering snel te pakken, zodat we nog op een leuke tijd in het hotel waren.

Je kunt ook het gehele dagboek (zonder routes) in een keer lezen.